/

Poradnik IT

/

Światłowodowy Internet symetryczny w Extel

/

Światłowodowy Internet symetryczny w Extel

Światłowodowy Internet symetryczny w Extel

Potrzebujesz doskonałej usługi? Chcesz oszczędzić czas unikając przerw i problemów z internetem? W tym artykule poznasz szczegółowe dane techniczne oraz praktyczne informacje dotyczące usługi symetrycznego dostępu do internetu realizowanego przez Extel.

 

Czym jest internet symetryczny?

To zagadnie ma dwa wymiary. Pierwszy z nich to kwestia techniczna, a symetryczność internetu oznacza, iż prędkość pobierania danych (download) jest równa prędkości wysyłania danych (upload). Dodatkowo w Extel realizujemy łącza symetryczne wyłącznie w trybie full duplex, a to z kolei oznacza, iż upload i download danych odbywa się równocześnie. Przykładowo łącze symetryczne 100 Mbps (Mb/s) to 100 Mbps wysyłania danych i równocześnie 100 Mbps odbierania danych, a oba te procesy realizowane są symultanicznie, w tej samej chwili. Można więc wywnioskować, że 100 Mbps internetu od Extel to w sumie 200 Mbps.

Wymiar drugi ma znaczenie marketingowe, ale nie przereklamowane. Utarło się na rynku usług dostępu do internetu, że internet symetryczny potrzebny jest tzw. heavy user’om, którzy wykorzystują usługę znacznie intensywniej niż zwykli domownicy. Np 10-osobowa firma pracująca 8 godzin dziennie wykorzysta internet nawet kilkadziesiąt razy intensywniej niż kilkuosobowa rodzina. Na dodatek chwilowa przerwa w odtwarzaniu filmu na Youtube nie jest tak istotna jak niedostępność internetu w pracy. Przyjęto zatem, że internet symetryczny to usługa do ciężkich zadań, której jedną z cech jest symetryczność, ale dodano też inne, takie jak: gwarancja SLA, stała, publiczna adresacja IP, gwarancja CIR, natychmiastowy serwis oraz szereg optymalizacji w konfiguracji usługi na urządzeniach operatora. Wszystkie te elementy usprawiedliwiają również cenę, która wynosi nierzadko 10-20 razy więcej niż pozornie podobna usługa dla domu.

Więcej o rodzajach usług internetowych dowiesz się z artykułu: Jaki internet wybrać do biura?

 

Czy symetryczny internet to zawsze światłowód?

W Extel realizujemy usługi wyłącznie światłowodem i w tym obszarze jesteśmy wyspecjalizowani. Jednak symetryczność to niekoniecznie światłowód. Każde inne medium również pozwala realizować internet symetryczny. Np radio, DSL (kable miedziane w starej technologii). Jednak nie zawsze jest to internet full duplex, a większość popularnych systemów radiowych działa wyłącznie jednostronnie, czyli albo wysyła, albo pobiera dane (tzw. half duplex), co znacząco wpływa na wydajność usługi.

Więcej o światłowodzie dowiesz się z artykułu: Tylko światłowód się liczy

 

Jaka prędkość jest gwarantowana?

W Extel masz gwarancję 100 % zamówionej prędkości (CIR – 100%). Nasz internet podlega też rygorystycznym normom, dzięki czemu opóźnienia w szkielecie sieci Extel nie przekraczają 1 ms, a straty pakietów 0,1 %. Są to bardzo istotne parametry wpływające na ogólną jakość usługi. Wyniki gorsze niż 5ms (opóźnienia) i 1% (strat pakietów) wskazują na zastosowanie nieodpowiednich, zbyt mało wydajnych urządzeń w szkielecie sieci i stanowią zapowiedź regularnych awarii.

Światłowodowy Internet symetryczny

Czy Extel ogranicza dostęp do wybranych zasobów internetu?

Nie. Usługa dostępu symetrycznego do internetu w Extel nie podlega modyfikacjom konfiguracyjnym mającym zmniejszyć wykorzystanie poszczególnych zasobów, a nasi specjaliści nieustannie optymalizują reguły sieciowe tak, aby jak najbardziej skrócić i usprawnić przesył danych pomiędzy klientami a internetem.

 

Jak często zdarzają się awarie?

Statystycznie raz na dwa lata. Taki wynik zanotowaliśmy w latach 2016-2017. Na poparcie tej obietnicy do każdej umowy o dostęp do symetrycznego internetu dołączamy SLA (service level agreement), w którym wskazujemy minimalne, gwarantowane parametry usługi, w tym także poziom dostępności wyrażony w procentach, przy czym najniższa wartość to 99,9% dostępności, a za dopłatą dostępne są również warianty 99,95% i 99,99%. Dostępność usługi ujęta w procentach to nic innego jak stosunek czasu pełnej dostępności usługi do całego czasu. Przykładowo 99,9 % dostępności w jednym miesiącu oznacza, iż usługa może nie działać z pełnymi parametrami maksymalnie przez 0,1 % czasu, czyli ok 43 minuty (0,001 x 43200). Przy SLA 99,95% i 99,99% będzie to odpowiednio 21 minut i 4 minuty.

 

Czy wsparcie techniczne działa całą dobę?

Tak. Wszystkim naszym klientom oddajemy do dyspozycji telefoniczne wsparcie czynne całą dobę przez wszystkie dni w roku. Wsparcie techniczne oznacza połączenie bezpośrednio z dyżurującym specjalistą, który udzieli natychmiastowej pomocy, nawet jeśli przedmiot problemu ma swoje źródło w infrastrukturze klienta. Dodatkowo, specjalnie dla naszych klientów, uruchomiliśmy specjalne pakiety LAN SUPPORT, dzięki którym profesjonalnie wspieramy infrastrukturę internetową naszych klientów w trybie 24/7/365 wraz z zapewnieniem wysokiej klasy sprzętu (router, przełączniki, urządzenia WiFi).

Więcej o najczęstszych przyczynach awarii internetu dowiesz się z artykułu: Awaria Internetu i natychmiastowy serwis

 

Czy Extel pomaga również skonfigurować router?

Oczywiście. Przez 24 godziny na dobę i wszystkie dni w roku jesteśmy gotowi pomóc naszym klientom. Jak wspomniano w poprzednim akapicie przygotowaliśmy specjalne pakiety LAN SUPPORT, dzięki którym profesjonalnie wspieramy infrastrukturę internetową naszych klientów w trybie 24/7/365 wraz z zapewnieniem sprzętu (router, przełączniki, urządzenia WiFi).

Więcej na temat zakresu wsparcia dla infrastruktury w Twojej firmie dowiesz się z artykułu: Kłopotliwa odpowiedzialność za sieć lokalną, LAN w biurze

router

 

 

Ile trwa podłączenie światłowodowego internetu symetrycznego?

Od 7 dni od zamówienia. Dedykowany światłowód do konkretnej firmy o dużych wymaganiach to sprawa znacznie bardziej skomplikowana niż podłączenie kolejnego mieszkania w bloku do sieci kablowej. Nierzadko konieczne jest przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie zgód administracyjnych i przeprowadzenie inwestycji oraz instalacji wewnątrz budynku. Część podłączeń wiąże się również z uzgodnieniami z administracją nieruchomości. Ze względu na złożoność procesu podłączenie usługi trwa czasem nawet kilka tygodni. W Extel załatwiamy te sprawy szybko, pilnujemy terminów, a naszym priorytetem i wspólnym interesem z klientem, jest uruchomienie usługi ASAP.

 

Czy 100 Mega mi wystarczy?

100 Mbps (Mb/s) to najniższa prędkość dostępna w ofercie Extel w cenie 790 zł. Symetryczny dostęp do internetu światłowodowego o prędkości 100 Mbps zalecamy dla niewielkich firm (10-20 komputerów), dla których ciągłość i stabilność usługi jest ważna, ale wydajność może pozostać na nienajwyższym poziomie. W ofercie Extel znajdują się jeszcze prędkości 300, 500 i 1000 Mbps oraz 10 Gbps (Gb/s), które zalecamy firmom z sektora new business, dla których dostęp do danych stanowi kluczowy obszar prowadzenia działalności.

Możesz też zamówić inną niż w naszej ofercie, dowolną prędkość łącza do internetu.

 

Jak zamówić symetryczny internet w Extel?

To dość łatwe ponieważ wszelkimi sprawami organizacyjnymi zajmuje się zespół realizacji kontraktów w Extel. Zamawiając internet symetryczny w Extel zlecasz nam również wszelkie czynności przygotowawcze, a w tym: projekt budowlany, pozwolenie na budowę, kontrakty na dzierżawę kanalizacji teletechnicznej (czasem słupów), przeprowadzenie prac instalacyjnych i konfigurację Twojego routera. Wszystkie te czynności wykonamy samodzielnie w Extel minimalizując konieczność angażowania Ciebie w cały proces, dzięki czemu zaoszczędzisz czas, a proces przebiegnie sprawnie. Wystarczy skontaktować się z Twoim doradcą w Extel lub z [email protected].

Jeśli nie otrzymałeś jeszcze oferty zamów ją w prosty sposób tutaj – https://extel.pl

 

Czy warto zamówić łącze zapasowe również w Extel?

To zalecane rozwiązanie ponieważ jako operator telekomunikacyjny mamy dostęp do informacji o rzeczywistych trasach kabli innych dostawców, a co za tym idzie masz pewność, że Twoje zapasowe łącze do internetu będzie faktycznie niezależne od głównego.

Więcej o łączach zapasowych dowiesz się z artykułu: Łącze zapasowe – Praca bez zbędnych przerw

 

A co gdy nie jestem pewien jakiego internetu potrzebuję?

Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy możliwość umówienia się w dogodnej dla Ciebie chwili na bezpłatną konsultację z doradcą, który przyjaznym językiem zbada Twoje potrzeby i przygotuje rekomendację. Tu możesz wybrać odpowiedni termin konsultacji – https://calendly.com/extel

 

Masz dodatkowe pytania?

Skontaktuj się ze swoim doradcą lub napisz na [email protected]. Odpowiadamy bardzo szybko 🙂