/

Poradnik IT

/

Sieć WiFi w firmie i najczęstsze przyczyny problemów

/

Sieć WiFi w firmie i najczęstsze przyczyny problemów

Sieć WiFi w firmie i najczęstsze przyczyny problemów

Twoja sieć WiFi działa poniżej oczekiwań i sprawia regularne problemy? Tracisz przez to czas? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego jakie są najpopularniejsze przyczyny nieprawidłowego działania WiFi w firmie oraz jak można sobie z nimi poradzić.

Czemu WiFi sprawia problemy?

Aby nauczyć się unikać problemów z WiFi należy w pierwszej kolejności lepiej poznać tę technologię. W tym artykule przybliżymy podstawy technologii radiowej transmisji danych. Wyjaśnimy przyczyny najczęściej obserwowanych w sieciach WiFi problemów.

 

WiFi to transmisja danych za pomocą fal radiowych, a co za tym idzie….

WiFi jest znacznie wygodniejsze od kabli. Z tą tezą zgodzi się każdy, więc oszczędzimy Wam argumentów. W odróżnieniu jednak od kabli, gdzie cała, lub prawie cała, komunikacja zamknięta jest we włóknie i w obudowie kabla, fale radiowe komunikacji WiFi rozprzestrzeniają się w powietrzu. Docierają wszędzie w sposób niezbyt kontrolowany. Aby uniknąć globalnego chaosu, na całym świecie wprowadzono urzędowe regulacje dotyczące częstotliwości i mocy fal radiowych.

Znaczny zakres częstotliwości fal radiowych został zastrzeżony i udostępniony wyłącznie do specjalnych zadań, a przydzielanie pasma (częstotliwości) realizowane jest wg zapotrzebowania. Niektóre częstotliwości zostały „uwolnione”, ale mają swoje ograniczenia mocowe. Wśród nich znajdziemy popularne CB radio, a także właśnie WiFi.

Uwolnienie częstotliwości dla WiFi ma swoje zalety, bo są dostępne dla wszystkich. Ale ta sama cecha jest też największą wadą WiFi, bo wszyscy wzajemnie się zakłócają. Aby zminimalizować wzajemne zakłócanie, wprowadzono ograniczenie mocy fal radiowych WiFi.  Nie daje to idealnego efektu, ale przy odpowiednim doświadczeniu, sprzęcie oraz regularnej konserwacji pozwala osiągnąć zadowalające rezultaty i minimalizuje przerwy w działaniu WiFi.

Router WiFi jako najważniejsze urządzenie w sieci

Główne przyczyny problemów z WiFi – niewydajny router

Router to mózg sieci lokalnej (LAN), czyli wszystkich urządzeń i kabli zlokalizowanych w naszych firmach (i domach). Router to nic innego jak mały komputer zamknięty w ładnej obudowie, lub metalowej szafce.

Skoro więc router jest po prostu komputerem, to składa się z płyty głównej, procesora, RAMu i pamięci masowej (której potrzebuje bardzo mało). Wspomniane elementy mają swoje parametry wydajności, np procesor 600 MHz, i 128 MB RAM, czyli odpowiedniki smartphone’a sprzed 5-8 lat. Czy to wystarczy, aby bez przerw zapewnić komunikację dla sieci lokalnej (LAN)? Dla małej, leniwej sieci owszem. Jeśli mamy w domu komputer, dwa smartphone’y i zaledwie 30 Mb/s internetu w porywach, to takie parametry będą wystarczające. Pamiętajmy, że część z tych parametrów zużyje nie tylko router, ale też wbudowany w tę samą obudowę moduł WiFi.

A co, gdy nasz firmowy internet osiąga ponad 100 Mb/s, do tego mamy 10 intensywnie pracujących komputerów i tyle samo smartphone’ów? Nie dość tego, bo przecież korzystamy z chmury, przeprowadzamy wideokonferencje i korzystamy regularnie z telefonii IP? 

Łatwo policzyć, że powyższy zestaw potrzebuje wydajności kilkudziesięciokrotnie większej niż nasza domowa, malutka sieć lokalna. Powinniśmy więc sięgnąć po dedykowane urządzenia czyli router i osobno WiFi o odpowiednich parametrach. Przy czym wcale nie czekają nas wielotysięczne wydatki, bo najdroższe routery domowe kosztują ok 500-700 PLN, a dobre rozwiązania  dla 10-cio osobowej firmy zaczynają się od około 1500 PLN.

PORADA: przy większych sieciach i wymagających zadaniach skorzystaj z doświadczonego specjalisty, który optymalnie skonfiguruje Twój router z uwzględnieniem reguł bezpieczeństwa.

 

Główne przyczyny problemów z WiFi – zła lokalizacja punktów dostępowych WiFi

Dobrej klasy punkt dostępowy WiFi, czyli urządzenie wysyłające fale radiowe, zapewnia dobry sygnał do około 10 metrów, przy czym każda przeszkoda, ściana, zakręt, zmniejszają tę wartość o 1-2 metrów. Należy oczywiście mierzyć tę wartość wg faktycznej odległości, nie „po podłodze”, i uwzględnić np. wysoki sufit. Jeśli komputer nie ma bezpośredniej widoczności (LoS – line of sight) to będzie komunikował się z AP (Acces Point – punkt dostępowy) przez ścianę i przez odbicia, a te znacząco zmniejszają moc fal radiowych i psują działanie naszego WiFi.

PORADA: Przy rozległych i skomplikowanych sieciach należy zastosować wiele APeków starannie projektując ich umiejscowienie, aby zapewnić wydajne działanie sieci na wszystkich komputerach w firmie. Aby to zrobić konieczne jest doświadczenie oraz staranne pomiary mocy sygnału.

Sieć WiFi i najczęstsze przyczyny problemów

Główne przyczyny problemów z WiFi – zakłócenia fal radiowych

Jak wspomniano we wstępie, WiFi działa w ramach uwolnionych częstotliwości radiowych, co sprawia iż jest łatwo dostępne, a to poza oczywistą przewagą stanowi też najsłabszy punkt WiFi – zakłócenia.

Najczęściej zakłócamy samych siebie. Jak to możliwe? Przyczyny są trzy, a pierwszą z nich są kolejne punkty WiFi „dołożone, aby wzmocnić WiFi”. Przynosi to zazwyczaj opłakane skutki, bo zabrakło starannej konfiguracji. Druga z przyczyn to wszelkie bezprzewodowe urządzenia: myszki, klawiatury, głośniki, itp. Popularny Bluetooth działa w częstotliwościach radiowych WiFi. Trzecią, kuriozalną przyczyną, może być działanie kuchenki mikrofalowej, starego typu czajnika lub nienowoczesnych świetlówek. Wszystkie te urządzenia w niektórych warunkach mogą zakłócać fale radiowe w częstotliwości zbliżonej do WiFi, co skutkuje poważnymi przerwami w działaniu internetu w firmie.

Drugim poważnym źródłem są sąsiedzi, którzy też mają WiFi. Jeśli nie przeanalizujemy spektrum radiowego przed konfiguracją WiFi albo podczas dokuczliwych objawów, to będziemy szukać rozwiązania na ślepo marnując jeszcze więcej czasu.

PORADA: zastosuj profesjonalne APeki WiFi z kontrolerem pozwalającym diagnozować przyczyny problemów.

 

Główne przyczyny problemów z WiFi – przestarzałe moduły WiFi na komputerach

Nie wystarczy posiadać WiFi 5G w urządzeniach użytkowników, aby WiFi działało szybko i sprawnie. Standardem dla biur na dzień dzisiejszy jest WiFi 5G AC oraz obsługa starszych trybów. Nie bez znaczenia pozostaje również wydajność całego komputera, bo przeciążone urządzenie wadliwie obsługuje również komunikację z siecią.

PORADA: przeprowadź inwentaryzację sprzętu komputerowego oraz wyznacz standardy zakupu nowych urządzeń.

 

Główne przyczyny problemów z WiFi – niewydajne łącze do internetu

Dostawcy internetu kuszą nas setkami Megabitów za kilkadziesiąt złotych. Tymczasem 1 Megabit na rynku międzyoperatorskim to koszt 1-2 zł. Jak więc to możliwe, że dostawca sprzedaje nam 600 Mega za 200 zł? 

To proste. Twoja usługa od takiego „taniego” dostawcy podlega wielu ograniczeniom, o których operator nie wspomniał lub napisał najmniejszą czcionką. Wydajność internetu zawiera się w wielu parametrach, a dostawcy walczący ceną, a nie jakością, zawsze będą opisywać swoje usługi w sposób utrudniający odróżnienie ich od typowo biznesowych rozwiązań, gdzie liczy się wydajność.

PORADA: wybierz usługę realizowaną światłowodem z gwarantowanymi parametrami opóźnień i strat pakietów oraz warunkami serwisu na wypadek awarii i poziomem dostępności. Nie zapomnij o uruchomieniu skryptów mierzących wszystkie te parametry.

 

Główne przyczyny problemów z WiFi – brak monitoringu i konserwacji

Sieć lokalna to żywy organizm, ale dobrze skonfigurowana nie wymaga częstych interwencji. Najważniejsze elementy, które sprzyjają nieprzerwanej pracy sieci LAN, to szereg automatycznych reguł diagnostycznych z powiadomieniami, dzięki którym poznasz objawy prowadzące do awarii zanim ona się zdarzy, oraz regularne aktualizacje oprogramowania. Do tego doświadczony, zdalny administrator i zapomnisz o problemach z internetem. Jeśli więc Twoja sieć wymaga częstych napraw to przyczyny szukaj gdzieś tu: nieodpowiedni sprzęt, zła konfiguracja, niedoświadczony administrator.

PORADA: zaprojektowanie i opiekę nad siecią oddaj doświadczonej osobie. Ważne, aby administrator dyżurował 24/24h i miał ciągły dostęp do wiedzy o kondycji Twojej sieci internetowej w firmie.

 

Jak to robimy w Extel? Na przykładzie firmy konsultingowej EMBS z Krakowa.

EMBS to firma konsultingowa zajmująca się analizą danych o rynkach. W krakowskim biurze firma zatrudnia około 20 pracowników w 6-ciu pomieszczeniach. EMBS korzysta z dedykowanego serwera chmury plików zlokalizowanego w Data Center Extel, telefonii IP oraz symetrycznego internetu o prędkości 1 Gb/s.

Składniki sieci: router RACK CPU 2×1,4 GHz i RAM 1 GB z portami GbE; przełącznik zarządzalny 24xGbE, 6xAP WiFi. Dla sieci lokalnej EMBS stworzyliśmy też wirtualny kontroler WiFi w ramach naszego centralnego kontrolera.

Router posiada szereg reguł monitorujących działanie łącza do internetu oraz poszczególnych urządzeń WiFi wewnątrz sieci. Dodatkowo stosujemy separację logiczną VLAN dla sieci telefonii IP i komputerowej, aby zabezpieczyć sieci wzajemnie przed nadużyciami. W konfiguracji routera zawarliśmy również szereg reguł Firewall oraz wykluczenia optymalizujące zaufany ruch internetowy.

Lokalizacja punktów dostępowych została starannie zaprojektowana na podstawie pomiarów mocy fal radiowych we wszystkich punktach pomieszczeń, a ze względu na grube ściany zabytkowej kamienicy, zdecydowaliśmy o umieszczeniu jednego APeka per pokój. Analiza spektrum radiowego pozwoliła wskazać optymalne kanały radiowe, na których sieć będzie działała bez znaczących zakłóceń. Wybrane urządzenia zbierają dane o wydajności, co pozwala nam reagować zanim dojdzie do przerwy w pracy.

Konserwacja całej sieci odbywa się zdalnie na podstawie regularnych audytów oraz w oparciu o bieżące powiadomienia spływające z narzędzi diagnostycznych. Na wypadek awarii sprzętu gwarantujemy klientowi wizytę serwisu i wymianę urządzenia na nowe w czasie do dwóch godzin.

Po wdrożeniu koszty obsługi sieci lokalnej zostały zredukowane do mniej niż 1/5 kosztu zatrudnienia administratora sieci, a EMBS zyskał dzięki wyeliminowaniu przerw i zwiększeniu wydajności swojego biura.

 

Masz pytania? Eksperci Extel chętnie pomogą.

Jeśli opisane w niniejszym artykule problemy z WiFi dotyczą również Twojej sieci możesz zamówić bezpłatną konsultację telefoniczną. Wybierz dogodną datę i porę konsultacji – https://calendly.com/extel