/

Poradnik IT

/

WYDAJNY ROUTER GWARANCJĄ BEZPROBLEMOWEGO INTERNETU

/

WYDAJNY ROUTER GWARANCJĄ BEZPROBLEMOWEGO INTERNETU

WYDAJNY ROUTER GWARANCJĄ BEZPROBLEMOWEGO INTERNETU

Przychodzisz rano do biura, siadasz wygodnie z kawą do komputera, przeglądasz pocztę, facebook’a, youtube i wszystko „śmiga”! Pół godziny później, gdy biuro już się zapełniło, internet znacznie zwalnia i zaczynają się kłopoty. Co za kiepski operator!

 

Ze statystyk zgłoszeń awarii, które do nas docierają, wynika prosty wniosek: ponad 80 % zgłoszeń awarii internetu ma swoje źródło w sieci lokalnej klienta. Dlaczego tak się dzieje?

 

Prześledźmy trasę, jaką przechodzą dane gdy korzystamy z internetu. Klawiatura i monitor to pierwszy przystanek. Pod nimi kryje się, w dużym skrócie, procesor i RAM, które to stanowią o wydajności naszej maszyny i jej osiągach co wprost wpływa na komfort i efektywność pracy. Poczta, komunikator, antywirus, firmowe aplikacje i narzędzia, ponad 10 otwartych zakładek w przeglądarce, wtyczki, karta sieciowa WiFi, szyfrowanie plików, itd, itd – każda z tych funkcjonalności zżera zasoby naszej biurowej maszyny nawet jeśli jest uruchomiona jedynie bezczynnie w tle.

Drugi krok to karta sieciowa WiFi, która łączy się z siecią lokalną i również potrzebuje CPU oraz RAM aby prawidłowo działać. Im szybciej pracujemy w internecie tym więcej zasobów zjada, aż w końcu brakuje „pary” i praca staje się uciążliwa. Nierzadko problemem jest również rzadko restartowany system, szczególnie Windows, ale dotyczy to również komputerów od Apple. Te drugie posiadają magiczną pamięć NVRAM, której czyszczenie powinniśmy przeprowadzać zapobiegawczo, nie rzadziej niż raz w miesiącu, zanim jej przepełnienie sparaliżuje nasz dzień.

Trzecim krokiem jest firmowe WiFi, które działa na tej samej zasadzie co ultra proste CB radio, oczywiście w znacznym uproszczeniu. Każda transmisja potrzebuje kanału, który wypełnia tym bardziej, im więcej danych wysyłamy. A co gdy kanał zajmują koledzy z biurek obok? Wtedy czekamy. Nierzadko problemem jest również zbyt duża liczba punktów dostępowych, które zakłócają się nawzajem. Tak, tak! Jeśli WiFi działa „słabo”, to skutecznym rozwiązaniem jest wymiana na lepsze i prawidłowa jego konfiguracja, a nie dokładanie kolejnych APeków, co skutkuje jedynie większym szumem w eterze i zakłóceniami paraliżującymi pracę.

Czwarty krok, to wreszcie tytułowy router, stanowiący „mózg” sieci lokalnej. Router to komputer: ma procesor i pamięć oraz system. Identycznie jak w kroku pierwszym, ma swoją wydajność i osiągi przy których pracuje normalnie, a powyżej poci się i zatyka. Mały, nowoczesny router „domowy” obsłuży sieć złożoną z kilku niezbyt mocno eksploatowanych komputerów i prędkości do 100 Mb/s. Dla większych i szybszych sieci potrzebne jest urządzenie o kilku rdzeniach i minimum 1 GB RAM oraz funkcjonalnym systemie, pozwalającym na zastosowanie reguł ruchu, firewall’a, QoS i innych, które wkrótce okażą się niezbędne, gdy z sieci zacznie korzystać więcej niż kilkanaście urządzeń. A dobry router dla kilkudziesięcioosobowej firmy wcale nie musi kosztować tysięcy złotych.

Wspomnieć należy również o firmowym administratorze sieci, którego zadaniem jest diagnostyka zachowań sieciowych urządzeń i reagowanie na incydenty. Nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa naszej firmy pozostaje też łatanie dziur w systemie routera, przełącznika i punktów dostępowych. Administratorem sieci nie musi  być pracownik etatowy, ale ważne aby miał zdalny dostęp z diagnostyką i odpowiednio skonfigurowanymi regułami alertów, aby obserwować to co najważniejsze dla ciągłości działania sieci i reagować w porę. Pamietajmy również, że informatyk informatykowi nie równy i specjalista od Windows’a, Linux’a czy drukarek niekoniecznie poradzi sobie bezawaryjnym utrzymaniem sieci lokalnej.

Podsumowując nasz wątek faktem jest, iż najczęstszą przyczyną „problemów z internetem” nie jest jego dostawca, a niedoskonałości sieci biurowej, których firmowi menedżerowie nie są nawet świadomi.

Zachęcamy do kontaktu z redaktorami Akademii Internetu EXTEL BIZNES+ aby poznać gotowe rozwiązania (wsparcie techniczne i szkolenia), które rozwiązują opisane powyżej problemy.

 

 

 

Akademia Internetu EXTEL BIZNES+ jest niekomercyjnym programem edukacyjnym kierowanym przede wszystkim do kadry IT oraz zajmującej się zamówieniami usług dla biur. O nowych artykułach informujemy poprzez newsletter. Napisz do nas