3 PROSTE METODY NA REGULARNY I AUTOMATYCZNY BACKUP PLIKÓW

W tym artykule nie będę namawiał Cię abyś robił kopie zapasowe plików, za to opowiem jak je robić regularnie i automatycznie na 3 proste sposoby.
Dla kogo powstał ten artykuł i czego się z niego dowiecie?
Jeśli jesteś szefem w małej firmie, office menadżerem, początkującym adminem lub po prostu odpowiadasz za IT w firmie, ten artykuł bardzo Ci się przyda i pomoże zaoszczędzić sporo czasu, pieniędzy i nerwów, a ostatecznie usprawni działanie internetu w Twojej firmie.
Sam ocenisz najlepiej, jak ważne są dla Ciebie firmowe dane, które cały Twój zespół gromadzi mozolnie każdego dnia. Na pewno wiesz również dobrze, ile czasu i pieniędzy będziesz potrzebował na odpracowanie straty w przypadku utraty ważnych informacji.
Poniższy artykuł przedstawia 3 skuteczne metody na regularny i automatyczny backup plików, który zapewni Ci zawsze aktualną kopię zapasową oraz szybkość i łatwość odzyskania utraconych danych.
Prosta i bezobsługowa kopia (nie)firmowych plików za pomocą dropbox.
Najprostszy i najtańszy sposób na bezpieczną kopię plików, to darmowe konto w publicznej chmurze, np. w dropbox. Wystarczy, że założysz konto na www.dropbox.com, pobierzesz aplikację na komputer i wskażesz folder, który ma być synchronizowany z wirtualnym dyskiem w chmurze, przeniesiesz tam i uporządkujesz swoje pliki i gotowe! Cała operacja zajmie Ci nie więcej niż kilkanaście minut, a do dyspozycji dostaniesz 2 GB darmowej powierzchni dyskowej.
Zalety:
- łatwość wdrożenia
- minimalne ryzyko utraty danych ze względu na rozproszenie plików na wielu serwerach na świecie
- bezobsługowa i automatyczna synchronizacja plików w czasie rzeczywistym
- łatwy dostęp do plików z innych urządzeń lub z dowolnego komputera po zalogowaniu przez www.dropbox.com
Wady:
- wysoka cena dla użytkowników biznesowych
- bardzo niewygodna praca z plikami dla wielu użytkowników
- niewielka powierzchnia dyskowa
- zgodnie z regułami dropbox, darmowe konto dostępne jest wyłącznie dla użytkowników indywidualnych
- brak poufności i skanowanie plików w poszukiwaniu oznak terroryzmu, itp.
Dysk sieciowy NAS przechowywany w firmie.
Własny dysk sieciowy w firmie, to popularny sposób na utrzymywanie kopii zapasowych firmowych plików bez ograniczeń. Większość dostępnych rozwiązań przewiduje dowolną liczbę użytkowników, foldery współdzielone, szyfrowanie danych na dyskach oraz podczas transmisji, aplikację na komputery i smartfony, która automatyzuje synchronizację plików oraz wiele kieszeni na dyski, które możesz swobodnie wymieniać.
Zalety:
- dowolna liczba użytkowników
- spora przestrzeń dyskowa liczona w TB
- praca zespołowa poprzez foldery współdzielone
- bezobsługowa i automatyczna synchronizacja plików w czasie rzeczywistym
- łatwy dostęp do plików z innych urządzeń lub z dowolnego komputera po zalogowaniu przez web panel
- pełna kontrola nad danymi
Wady:
- pracochłonne wdrożenie
- uzależnienie od działania internetu i prądu w firmie
- spore ryzyko utraty danych np w wyniku kradzieży komputerów i serwera z kopiami
Profesjonalna, prywatna chmura plików na serwerze w Data Center.
Coraz częściej firmy decydują się na wdrożenie profesjonalnego rozwiązania, zaprojektowanego starannie wg faktycznych potrzeb, z serwerem umieszczonym w Data Center, z pewnym zasilaniem, energią elektryczną i wsparciem administracyjnym.
Zalety:
- profesjonalne wdrożenie przez administratora
- dowolna liczba użytkowników
- spora przestrzeń dyskowa liczona nawet w dziesiątkach i setkach TB
- łatwa praca zespołowa poprzez foldery współdzielone
- bezobsługowa i automatyczna synchronizacja plików w czasie rzeczywistym
- łatwy dostęp do plików z innych urządzeń lub z dowolnego komputera po zalogowaniu przez web panel
- pełna kontrola nad danymi i gwarancja poufności danych
- 99,999 % dostępności dzięki gwarantowanym dostępom do internetu oraz energii elektrycznej
- minimalne ryzyko utraty danych ze względu na stosowanie najlepszych dysków w trybie RAID
- profesjonalne wsparcie w trybie 24/7
- cena znacząco niższa niż Drobpox dla biznesu
- outsourcing obsługi
Wady:
- czasochłonne wdrożenie, ok 1 tygodnia
Co więc wybrać dla firmy?
Jeśli Twój zespół nie pracuje na wspólnych plikach, a ich objętość jest niewielka, możesz pokusić się o rozwiązanie pierwsze, ale pamiętaj, że dropbox zastrzega darmowe konto wyłącznie do użytku prywatnego. Z kolei NAS w firmie stanowi etap przejściowy i potrafi przysporzyć sporo problemów użytkownikom bez specjalistycznej wiedzy IT. Jeśli zdecydujesz się na profesjonalne rozwiązanie najlepszą opcją będzie Twój prywatny serwer, pod opieką profesjonalnych adminów, umieszczony w Data Center, a tego typu rozwiązanie możesz skonsultować z nami za darmo.
Akademia Internetu EXTEL BIZNES+ jest niekomercyjnym programem edukacyjnym kierowanym przede wszystkim do kadry IT oraz zajmującej się zamówieniami usług dla biur. O nowych artykułach informujemy poprzez newsletter. Napisz do nas