PIĘĆ NAJWAŻNIEJSZYCH ELEMENTÓW DOBREGO INTERNETU DLA FIRMY
1. symetryczność – upload = download
2. CIR – gwarancja pasma
3. SLA – gwarancja dostępności i serwisu
4. wsparcie dostawcy – również dla sieci lokalnej
5. nadmiarowa prędkość
Internet symetryczny czy nie?
Małe słowo “nie”, a znaczy tak wiele. Symetryczność Internetu ma ogromne znaczenie dla odbiorców o większej liczbie użytkowników. Już przy 10-ciu komputerach w biurze różnica jest zauważalna, a przy 20-tu praca na niesymetrycznym łączu staje się mordęgą. Wyjaśnienie różnic nie jest proste, ale możemy posłużyć się dwoma przekonującymi przykładami.
Łącze 100 Mb/s niesymetryczne (np z uplinkiem 10 Mb/s) to w praktyce maksymalnie do 55 Mb/s transmisji danych pomiędzy biurem, a Internetem, podczas gdy odpowiednie łącze symetryczne zapewnia aż 200 Mb/s komunikacji.
Jeszcze lepszym przykładem jest wyjaśnienie jak działa korzystanie z internetowych połączeń. Przy wielu (np. 20) użytkownikach, aby pobrać dane z Internetu, komputery nawiązują wiele sesji z serwerami wysłając do nich dane, a jeszcze częściej – pobierając. Jeśli łącze wychodzące pozwala na przesłanie zaledwie 10 Mb/s i jest tymczasowo zapchane, to kolejne pakiety oczekują na wysłanie do chwili aż łącze się zwolni. Nie ma wtedy znaczenia jak szybki mamy download, bo samo pobieranie rozpocznie się dopiero po nawiązaniu sesji, a i to jeszcze nie koniec problemów. Nawet podczas pobierania z Internetu komunikacja cały czas jest dwustronna i znów może pojawić się problem, gdy nasze niewydajne łącze wychodzące się zapcha.
CIR czyli gwarancja pasma
Hurtowa cena za megabit to 2-3 zł. Jak więc to możliwe, że 300 Mb/s kosztuje 200 zł? Przy usługach klasy ekonomicznej dostawcy zakładają, iż nie muszą zapewniać 100% zamówionej przepustowości przez cały czas i stosują tzw. overbooking w swojej sieci. Rezultatem jest niestabilne łącze, która raz działa z pełną prędkością, raz z połową, a czasem nie działa w ogóle.
Internet symetryczny klasy biznes musi być gwarantowany. Dostawca powinien zarezerwować więcej niż 100% zamówionego pasma. Tylko przy takim podejściu do realizacji usług internetowych możemy być pewni, że kluczowe dla prowadzenia biznesu narzędzie (Internet) będzie funkcjonowało bez zarzutu.
SLA – gwarancja dostępności i serwisu na wypadek awarii
Service Level Agreement, to załącznik do umowy o Internet symetryczny, gwarantujący minimalne parametry usługi, jej bezawaryjność oraz sprawność serwisu na wypadek awarii. Bardzo dobre parametry SLA to 99,9 % dostępności usługi w czasie (czyli do 40 minut niedostępności łącza miesięcznie) oraz gwarancja usunięcia awarii w czasie do 12 godzin.
Dostępność na poziomie 99,99 % oraz wznowienie usługi w czasie 4-8 godzin od zaistnienia awarii to bardzo wysokie parametry SLA zazwyczaj związane z dodatkową opłatą.
Profesjonalne wsparcie dostawcy
Z punktu widzenia klienta znaczenie ma jakość usługi mierzona na interfejsie, czyli na komputerze. Odbiorcy często nie są świadomi ograniczeń wynikających z niedoskonałości ich sieci lokalnej. Ważnym elementem współpracy firmy z dostawcą Internetu jest więc wsparcie techniczne dla sieci lokalnej klienta w ramach specjalnych pakietów usług sieciowych, powiązane z doborem odpowiedniego sprzętu oraz staranne wykonanie okablowania w biurze.
Wspomniane pakiety często są znacznie tańsze od zatrudnienia administratora sieci, a zapewniają nieprzerwane działanie sieci lokalnej zapobiegając problem technicznym będących przyczyną przerw w funkcjonowaniu biura.
Prędkości nigdy za wiele
Co się dzieje, gdy zagregowany ruch internetowy wszystkich urządzeń wypełnia 100 % łącza ? Strony się nie otwierają, maile nie pobierają, VoIP urywa, CRM wisi, wszystko czeka. W obecnych czasach łącza o prędkościach 300 Mb/s, 500 Mb/s, a nawet 1 Gb/s (!!!) nie kosztują majątku, tak jak to miało miejsce jeszcze 2 lata temu. Wspomniane prędkości u dobrego dostawcy można zamówić już w przedziale 800-1500 zł. To zaledwie 0,5 – 1 % wydatków 20-to osobowej firmy na wynagrodzenia, a znacząco wpływa na wydajność pracy.
Planując zamówienie wydajnego łącza internetowego warto posłużyć się prostą tabelką:
liczba komputerów w firmie / przepustowość łącza
1-10 / 60-120 Mb/s
11-20 / 120-300 Mb/s
21-50 / 300 Mb/s – 1 Gb/s
powyżej 50 – 500 Mb/s lub 1 Gb/s
u najlepszych dostawców dostępne są również łącza 10 Gb/s lub zagregowane łącza 2x1Gb/s. Warto się im przyjrzeć jeśli firma posiada setki komputerów pracujących w Internecie.
Podsumowanie:
Dobry Internet dla firmy, to świadomy wybór dostawcy łącza internetowego i dopasowanie parametrów (CIR, SLA, symetryczność, nadmiarowa prędkość) oraz profesjonalne wsparcie techniczne dla sieci lokalnej w biurze. Bez tych pięciu elementów firma narażona będzie na częste incydenty, niedostępność zasobów, przerwy w funkcjonowaniu oraz konieczność angażowania menadżerów w rozwiązanie problemu. Niskiej jakości Internet i brak profesjonalnego administratora przynosi straty w firmie i generuje problemy.
Akademia Internetu EXTEL BIZNES+ jest niekomercyjnym programem edukacyjnym kierowanym przede wszystkim do kadry IT oraz zajmującej się zamówieniami usług dla biur. O nowych artykułach informujemy poprzez newsletter. Napisz do nas