Monitoring sieci internetowej

W nieustannej pogoni za coraz lepszą jakością usług sieciowych, przy ciągłym dążeniu do poprawienia poziomu niezawodności dostępu do Internetu bardzo ważne jest szybkie reagowanie na awarie.

Z kolei żeby szybko reagować, trzeba od razu wiedzieć, że problem wystąpił, dostrzec charakterystyczne oznaki awarii oraz postawić konkretną diagnozę.

 

Konsekwencje

Przy dzisiejszych możliwościach i poziomie skomplikowania sieci, uwzględniając różne techniki rozkładania ruchu (inżynieria ruchu w sieci), zepsuć się może bardzo dużo, a pojedyncza awaria może zapoczątkować ciąg zdarzeń, którego skutki będą dla administratora równie zaskakujące co opłakane. Jak się odnaleźć w coraz bardziej złożonej sieci i radzić sobie z konsekwencjami poszczególnych przypadków?

 

Podstawowe narzędzie: diagnostyka

Jednym z fundamentalnych mechanizmów jest dobrze dopasowany MONITORING. Ciągłe badanie działania i osiągalności poszczególnych urządzeń pomoże przewidywać skutki awarii oraz mieć większą kontrolę nad zachowaniem sieci. Najprostsze sposoby opanowania nieskomplikowanej sieci to ustawienie ciągłego „pingu” do np. naszego switch’a, Access Point’a, urządzenia stanowiącego dla naszego routera bramę domyślną, adresu spoza naszej sieci (np. serwera DNS Google) lub też pingowanie naszego routera spoza sieci. Takie zabezpieczenie pozwala od razu rozpoznać, w której części sieci wystąpił problem i umożliwia szybszą reakcję.

 

 

Akademia Internetu EXTEL BIZNES+ jest niekomercyjnym programem edukacyjnym kierowanym przede wszystkim do kadry IT oraz zajmującej się zamówieniami usług dla biur. O nowych artykułach informujemy poprzez newsletter. Napisz do nas