Test usługi internetowej w kilku prostych krokach

Umowa podpisana, kable położone, ściany pomalowane – instalacja zakończona. Widać, jak nowe urządzenia dumnie prezentujące się w szafkach dają różnymi diodami sygnał, że są gotowe do pracy. Tylko jak sprawdzić, że faktycznie podołają zadaniu, a prędkość przesyłania danych faktycznie jest taka, jak ustalono z operatorem?

 

Aby przetestować usługę, można wykonać kilka prostych działań:

 

Po pierwsze: podłączyć się do sieci lokalnej

Jeśli już tutaj są problemy, nie można się uwierzytelnić w sieci bezprzewodowej lub komputer nie pobiera adresu IP z serwera DHCP w lokalnej sieci (można to sprawdzić np. poleceniem ipconfig w Command Line w systemie Windows lub ifconfig w Terminalu w systemach Linux), to znaczy, że prawdopodobnie urządzenia nie zostały poprawnie skonfigurowane.

 

Po drugie: sprawdzić osiągalność adresów internetowych

Po podłączeniu się do sieci lokalnej, warto wykonać polecenie ping i sprawdzić czy faktycznie jest możliwe połączenie z Internetem. Jeśli nie, możliwe są problemy konfiguracyjne, ale również techniczne (np. zepsuty kabel).

 

Po trzecie: wejść na przykładową stronę przez przeglądarkę

Gdy adresy z Internetu są osiągalne, a przeglądarka zgłasza błąd przy próbie wejścia na stronę internetową, problem może dotyczyć konfiguracji adresów serwerów DNS w naszej sieci.

 

Po czwarte: wykonać speedtest

Jeśli wszystko do tej pory zostało wykonane bez przeszkód, wykonanie speedtestu pozwoli zmierzyć faktyczne prędkości usługi (mniej lub bardziej dokładnie). Można to zrobić za pomocą aplikacji lub testów online.

 

 

Akademia Internetu EXTEL BIZNES+ jest niekomercyjnym programem edukacyjnym kierowanym przede wszystkim do kadry IT oraz zajmującej się zamówieniami usług dla biur. O nowych artykułach informujemy poprzez newsletter. Napisz do nas