QOS

Rozwinięcie tytułowego skrótu to: Quality of Service, czyli jakość usługi.

Termin w dzisiejszym, sieciowym świecie niesamowicie ważny, jest bardzo szeroki znaczeniowo, ale ogólnie określa wszelakie działania i struktury mające na celu zapewnienie użytkownikowi określonej jakości usługi. Nie chodzi tu jednak tylko o ogólną transmisję danych.

 

Całość ruchu w łączu internetowym można podzielić na klasy różnego typu: voice (połączenia głosowe), video (ruch przenoszący transmisję video), network control (informacje dotyczące poprawnej pracy sieci) itd. Odwołując się do dosyć specjalistycznej wiedzy teleinformatycznej, możemy wymienionym klasom przydzielać różne priorytety oraz manewrować zasobami sieciowymi. Jeżeli przykładowo: bardzo zależy nam na połączeniach VoIP i potrzebujemy dla nich dużych zasobów w sieci firmowej, mało przewidujący administrator ustawi tej klasie wysoki priorytet i przydzieli jej zasoby kosztem klasy Network Control. W wyniku takich działań prawdopodobnie pierwsza lepsza awaria skończy się tragedią, gdyż duże obciążenie ruchem typu Voice skutecznie uniemożliwi jakąkolwiek operację, nie pozwalając na przesył danych z klasy Network Control.

Porządne routery są w stanie obsługiwać polityki QoS. Dla administratora dobre rozplanowanie, który ruch jest dla działania firmy najważniejszy, jak zapewnić mu niezawodność nawet w przypadku awarii jednocześnie nie „psując” innych ważnych transmisji, stanowi nie lada wyzwanie. Dysponując różnymi narzędziami i sposobami (np. kolejkowanie na routerach), można „wycisnąć” z sieci więcej, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

 

 

 

Akademia Internetu EXTEL BIZNES+ jest niekomercyjnym programem edukacyjnym kierowanym przede wszystkim do kadry IT oraz zajmującej się zamówieniami usług dla biur. O nowych artykułach informujemy poprzez newsletter. Napisz do nas