W tym artykule nie będę namawiał Cię abyś robił kopie zapasowe plików, za to opowiem jak je robić regularnie i automatycznie na 3 proste sposoby.

 

Dla kogo powstał ten artykuł i czego się z niego dowiecie?

Jeśli jesteś szefem w małej firmie, office menadżerem, początkującym adminem lub po prostu odpowiadasz za IT w firmie, ten artykuł bardzo Ci się przyda i pomoże zaoszczędzić sporo czasu, pieniędzy i nerwów, a ostatecznie usprawni działanie internetu w Twojej firmie.

 

Sam ocenisz najlepiej, jak ważne są dla Ciebie firmowe dane, które cały Twój zespół gromadzi mozolnie każdego dnia. Na pewno wiesz również dobrze, ile czasu i pieniędzy będziesz potrzebował na odpracowanie straty w przypadku utraty ważnych informacji.

Poniższy artykuł przedstawia 3 skuteczne metody na regularny i automatyczny backup plików, który zapewni Ci zawsze aktualną kopię zapasową oraz szybkość i łatwość odzyskania utraconych danych.

 

Prosta i bezobsługowa kopia (nie)firmowych plików za pomocą dropbox.

Najprostszy i najtańszy sposób na bezpieczną kopię plików, to darmowe konto w publicznej chmurze, np. w dropbox. Wystarczy, że założysz konto na www.dropbox.com, pobierzesz aplikację na komputer i wskażesz folder, który ma być synchronizowany z wirtualnym dyskiem w chmurze, przeniesiesz tam i uporządkujesz swoje pliki i gotowe! Cała operacja zajmie Ci nie więcej niż kilkanaście minut, a do dyspozycji dostaniesz 2 GB darmowej powierzchni dyskowej.

Zalety:

  • łatwość wdrożenia
  • minimalne ryzyko utraty danych ze względu na rozproszenie plików na wielu serwerach na świecie
  • bezobsługowa i automatyczna synchronizacja plików w czasie rzeczywistym
  • łatwy dostęp do plików z innych urządzeń lub z dowolnego komputera po zalogowaniu przez www.dropbox.com

Wady:

  • wysoka cena dla użytkowników biznesowych
  • bardzo niewygodna praca z plikami dla wielu użytkowników
  • niewielka powierzchnia dyskowa
  • zgodnie z regułami dropbox, darmowe konto dostępne jest wyłącznie dla użytkowników indywidualnych
  • brak poufności i skanowanie plików w poszukiwaniu oznak terroryzmu, itp.

 

Dysk sieciowy NAS przechowywany w firmie.

Własny dysk sieciowy w firmie, to popularny sposób na utrzymywanie kopii zapasowych firmowych plików bez ograniczeń. Większość dostępnych rozwiązań przewiduje dowolną liczbę użytkowników, foldery współdzielone, szyfrowanie danych na dyskach oraz podczas transmisji, aplikację na komputery i smartfony, która automatyzuje synchronizację plików oraz wiele kieszeni na dyski, które możesz swobodnie wymieniać.

Zalety:

  • dowolna liczba użytkowników
  • spora przestrzeń dyskowa liczona w TB
  • praca zespołowa poprzez foldery współdzielone
  • bezobsługowa i automatyczna synchronizacja plików w czasie rzeczywistym
  • łatwy dostęp do plików z innych urządzeń lub z dowolnego komputera po zalogowaniu przez web panel
  • pełna kontrola nad danymi

Wady:

  • pracochłonne wdrożenie
  • uzależnienie od działania internetu i prądu w firmie
  • spore ryzyko utraty danych np w wyniku kradzieży komputerów i serwera z kopiami

 

Profesjonalna, prywatna chmura plików na serwerze w Data Center.

Coraz częściej firmy decydują się na wdrożenie profesjonalnego rozwiązania, zaprojektowanego starannie wg faktycznych potrzeb, z serwerem umieszczonym w Data Center, z pewnym zasilaniem, energią elektryczną i wsparciem administracyjnym.

Zalety:

  • profesjonalne wdrożenie przez administratora
  • dowolna liczba użytkowników
  • spora przestrzeń dyskowa liczona nawet w dziesiątkach i setkach TB
  • łatwa praca zespołowa poprzez foldery współdzielone
  • bezobsługowa i automatyczna synchronizacja plików w czasie rzeczywistym
  • łatwy dostęp do plików z innych urządzeń lub z dowolnego komputera po zalogowaniu przez web panel
  • pełna kontrola nad danymi i gwarancja poufności danych
  • 99,999 % dostępności dzięki gwarantowanym dostępom do internetu oraz energii elektrycznej
  • minimalne ryzyko utraty danych ze względu na stosowanie najlepszych dysków w trybie RAID
  • profesjonalne wsparcie w trybie 24/7
  • cena znacząco niższa niż Drobpox dla biznesu
  • outsourcing obsługi

Wady:

  • czasochłonne wdrożenie, ok 1 tygodnia

Co więc wybrać dla firmy?

Jeśli Twój zespół nie pracuje na wspólnych plikach, a ich objętość jest niewielka, możesz pokusić się o rozwiązanie pierwsze, ale pamiętaj, że dropbox zastrzega darmowe konto wyłącznie do użytku prywatnego. Z kolei NAS w firmie stanowi etap przejściowy i potrafi przysporzyć sporo problemów użytkownikom bez specjalistycznej wiedzy IT. Jeśli zdecydujesz się na profesjonalne rozwiązanie najlepszą opcją będzie Twój prywatny serwer, pod opieką profesjonalnych adminów, umieszczony w Data Center, a tego typu rozwiązanie możesz skonsultować z nami za darmo.

 

 

Akademia Internetu EXTEL BIZNES+ jest niekomercyjnym programem edukacyjnym kierowanym przede wszystkim do kadry IT oraz zajmującej się zamówieniami usług dla biur. O nowych artykułach informujemy poprzez newsletter. Napisz do nas