Trudno sobie dziś wyobrazić biznes bez dostępu do internetu. Już nawet tradycyjne sklepy utrzymują niemal ciągłą łączność chociażby dla zapewnienia płatności kartami czy działania programów magazynowo fiskalnych. Z kolei w biurach, gdzie nierzadko dziesiątki, a nawet setki pracowników, korzystają z internetu, dostęp do tej usługi wydaje się kluczowy do poprawnego funkcjonowania instytucji.

Jakie czynniki wpływają negatywnie na niezawodność internetu w biznesie?

Trzeba zauważyć, że dostęp do internetu to łańcuch elementów:

W jaki sposób managerowie mogą wpływać na niezawodność internetu w biznesie?

Zgodnie z wcześniejszym akapitem czynniki wpływające na efektywność możemy podzielić na zewnętrzne (wybór odpowiedniego dostawcy) oraz wewnętrzne (budowa sieci lokalnej i jej konserwacja). Wyróżniamy więc dwa obszary, o które managerowie powinni zadbać.

Wybór odpowiedniego dostawcy internetu biznesowego

“Jeśli ktoś jest od wszystkiego to jest od niczego”. To powiedzenie sprawdza się również na rynku dostawców internetu (ISP). Firmy, które dostarczają tanie usługi dla niewymagających abonentów domowych nierzadko mają w swojej ofercie również usługi dla bardzo wymagającego biznesu. To trochę jakby sprzedawcy Fiata sprzedawali w swoich salonach również Ferrari i sądzę, że klienci słynnej, sportowej marki nie byliby zadowoleni.

Warto zwrócić uwagę, aby wybrać dostawcę wyspecjalizowanego w usługach dla biznesu i unikać ogromnych korporacji, dla których Twoja firma może okazać się nie istotnym partnerem.

Czynniki na które powinieneś zwrócić uwagę, to:

Niezawodność działania internetu a Twój router i WiFi

Internet to transmisja danych, które przepływają pomiędzy urządzeniem końcowym użytkownika (np.: Twoim komputerem, SmartPhonem, itp) a globalnymi zasobami i usługami. Jeśli zapewniłeś odpowiedniego dostawcę, zadbaj też o to, aby transmisja danych sprawnie wędrowała przez Twoją sieć lokalną.

Temat jest dość rozległy i finalnie warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego specjalisty. W tym artykule zwrócę Twoją uwagę na kilka najważniejszych elementów jak router, WiFi i konserwacja urządzeń w sieci.

Router to komputer

Router to nic innego jak mały komputer, bez ekranu i klawiatury. Ma płytę główną z procesorem i RAM. Routery w zależności od potrzeb różnią się parametrami CPU i RAM, a im więcej zadań router ma do wykonania tym większe zasoby będą mu potrzebne. I tak samo jak w Twoim komputerze, może się okazać, że wydajność routera bywa za niska i “się wiesza”.

Router to przecież mózg Twojej sieci lokalnej, a cała transmisja internetowa Twojej firmy agregowana jest właśnie do tego małego urządzenia. Czy w takim razie mały routerek domowy za kilkaset zł sprawnie obsłuży zespół 20 pracowników? Taka kombinacja to zdecydowanie proszenie się o problemy. Nie oznacza to jednak, że router musi kosztować dużo. Urządzenia zapewniające ciągłość pracy nawet dla kilkudziesięciu pracowników zaczynają się już od ok 1000 zł (np Mikrotik RB3011).

Dobierz router nadmiarowo tak, aby sprostał najbardziej wymagającym zadaniom firmy, a nie zawiedzie Cię nawet podczas intensywnej pracy przy kończących się deadlinach Twoich projektów. Nie zapomnij o odpowiedniej konfiguracji, a tę zleć doświadczonemu adminowi.

Punkty dostępowe WiFi i zakłócenia radiowe

Jak już wspomniałem w poprzednim akapicie router agreguje transmisję danych w Twojej sieci i stanowi styk z dostawcą internetu. Tymczasem sieć WiFi to wygodny substytut okablowania. Słowo “substytut” kojarzy nam się jednak z czymś gorszym. I słusznie. 

Decydując się na WIFi zamiast okablowania sięgamy po ważną dla efektywności pracy wygodę, jednocześnie wkraczamy w świat transmisji radiowej i to w paśmie bez wyłączności, co w większości przypadków sprawia kłopoty spowodowane np.: sąsiednimi sieciami WiFi, ale nie tylko.

WiFi to też ograniczony zasięg, który maleje znacząco wraz z odległością i jeszcze bardziej z przeszkodami, np.: ścianami. Nie licz na to, że punkt dostępowy WiFi (access point) z jednego pokoju dobrze i wydajnie obsłuży kolejne kilka komputerów w pokojach obok. Zadbaj też, aby liczba urządzeń (komputerów, itp.) podłączona do pojedynczego punktu dostępowego nie była za duża. Domowe routerki z wbudowanym WiFi obsługują zazwyczaj do 10 urządzeń równocześnie, a rozwiązania profesjonalne, np.: Ubiquity, nierzadko kilkadziesiąt do 100.

Sieć WiFi używa “otwartego” pasma, a to oznacza, że miejsce na dane w kanałach radiowych, z których korzysta Twoja sieć WiFi mogą zajmować też inne sieci, np.: WiFi sąsiadów lub anteny operatorskie. Tzw. kanały to zakres częstotliwości, w których możesz przesyłać dane. Im szerszy kanał tym więcej danych się do niego zmieści. Wyobraź sobie jednak sytuację, w której wraz z sąsiednimi biurami korzystacie z tego samego kanału – to prosta droga do degradacji niezawodności sieci. Odpowiednie urządzenia i specjalistyczna konfiguracja oraz “dogadanie” z sąsiadem powinno zapewnić Wam o wiele lepsze parametry.

Z wieloletniego doświadczenia specjalistów z Extel Networking wynika, że problemy z WiFi mogą mieć swoje źródło w trudnych do przewidzenia miejscach. Spotkaliśmy się z poważnymi zakłóceniami biurowej sieci spowodowanymi bezprzewodową myszką bluetooth, kuchenką mikrofalową, a nawet jarzeniówkami starego typu.

Chcesz dobrze dopasować internet do potrzeb Twojej firmy?

Umów się na konsultację telefoniczną z ekspertem z firmy Extel i porozmawiaj o możliwości podłączenia Internetu klasy Biznes do Twojej firmy.

Kliknij ten link i porozmawiaj z naszym Doradcą!